Marek Šarišský

Zástupca riaditeľa
Ľudový tanec

Marek Šarišský sa narodil v Prešove a prvý kontakt s tancom získal vo folklórnom súbore Šarišská Lipa v Lipanoch. Práve počas početných vystúpení ľudového súboru sa vyvinula jeho radosť z tanca, podporená búrlivou reakciou publika na folklórnych festivaloch. Všestranné pohybové vzdelanie získal a potvrdil maturitou na športovom Gymnázium v Prešove ako aj na košickom Konzervatóriu Jozefa Adamoviča v odbore tanec. Vďaka jeho nadšeniu pre ľudový tanec sa Marek Šarišský stal popri štúdiu choreografom a tanečným pedagógom súboru Šarišská Lipa, s ktorým úspešne reprezentoval tradičnú slovenskú kultúru doma i v zahraničí, napríklad na zájazdoch v Turecku, Poľsku, Bulharsku, Českej republike, Ukrajine a Nemecku. Od roku 2014 je členom baletného súboru Štátneho divadla Košice. V súčasnosti účinkuje napríklad v predstaveniach Grófka Marica, Nabucco, Trubadúr, Labutie jazero, Spiaca krásavica, Nočná skúška, Spartakus, Smrť v Benátkach, Doktor Jajbolí, Bajadéra, Anna Karenina, Carmen alebo Zvonár Matky Božej. Ako sólista zažiaril Marek Šarišský napríklad v úlohe Jánošika v tanečnom divadle Jánošík, ako choreograf i sólová postava Edgar Hoover v balete Charles Chaplin alebo ako Peter Van Dann v balete Anna Franková po boku herečky Táni Pauhófovej. Jeho výnimočná interpretácia sólovej postavy v balete Nočná skúška bola vyznamenaná cenou Literárneho fondu. Ako choreograf sa prezentoval v predstavení Rodná zem v ŠDKE po boku významných choreografov Juraja Kubánku a Ondreja Šotha, kde stvárnil hlavnú postavu slovenského mládenca.

V súčasnosti je Marek Šarišský študentom druhého ročníka Hudobnej a tanečnej fakulty VŠMU v Bratislave v odbore ľudový tanec. Pri výučbe ľudového tanca sa Marek Šarišský zameriava na hlavné piliere ľudového tanca: kolektívne cítenie, rytmiku, výraz, razatnosť, presnosť, radosť z pohybu ale aj slovenské zvyky a tradície. U najmladších ročníkov pracuje s predmetmi ako sú varešky a drievka, ktoré inšpirujú žiakov k novému rytmickému a pohybovému cíteniu. Pri tvorbe choreografií rád pracuje s rezvitami, ako sú metly, fľaše, lyžičky a iné, vďaka čomu sa môže tancom lepšie priblížiť aj ku každodenným činnostiam a životu ľudí na vidieku.